måndag 1 december 2014

Holmgång i Hovstallet

Nytt deltagarrekord sattes igen när Klasse denna gång tog oss med
till Hans Majestät Konungens Hovstall den 26 november. 34 Oscarianer
var med, vilket var några stycken fler än vad Hovstallet normalt tillåter
vid privata visningar men Klasse pratade vänligt med dom och utverkade
dispens.

Samling skedde vid huvudentrén på Väpnargatan. En praktfull byggnad
uppförd i tegel från Björringe Tegelbruk. När den invigdes 1894 så ansåg
dock nationalskalden Verner von Heidenstam att det var Sveriges i särklass
fulaste byggnad. Jag håller inte med den gode Verner. Huset är pampigt


Passande nog, med tanke på verksamheten,  så ligger Hovstallet i kvarteret
Kusen. Lustigt nog så har det dock ingenting med hästar att göra. I huset
bredvid låg tidigare ett kronobageri och där bakades det brödkusar,
alltså typ rågkusar,  till kavalleriet.














Som sig bör när Oscar kommer på besök, ställde Hovstallet upp med det
bästa man har att erbjuda, nämligen självaste Stallmästaren Lars-Olov
Nilsson, som gav oss en initierad och spännande resa kryddad med en
sagolik torr humor. Lars-Olov framför Sjuglasvagnen som är den vagn
som idag används vid kungliga korteger.



Vagnen byggdes 1897 till firandet av Oscar II's 25 år vid makten. Den har 
alltså dryga 100 år på nacken och det kan ibland märkas. Bland annat har 
den en fjädring som en gammal amerikanare och kan därför vara lite vinglig 
att kliva i och ur. När President Jeltsin,  som ju själv understundom var lite 
vinglig vågade man inte riskera några fadäser varför man lite geschwinnt 
lät tilllverka en speciell domkraft för att stabilisera ekipaget och det 
fungerade perfekt. Inga incidenter inträffade.

Lägg märke till att kuskens hatt är vänd på tvären. Detta som ett tecken 
på att kungen är ombord eller som man säger i Stallmästarens kretsar. 
" Hatten på sne - Kungen é mé " 

Hovstallet ägs av Kungen privat och förutom hästar och vagnar hyser huset
också delar av kungens bilpark.

Den första automobilen kom hit i början av 1900-talet och var en Daimler
med den hissnande motorstyrkan 5 hästkrafter. Vi den första provturen
stannade ekipaget varvid Oscar II omedelbart konstaterade att bilen
sannolikt inte hade någon framtid. En häst med en säck havre hängande
runt halsen var att betrakta som betydligt mer pålitlig. Lita aldrig på 
riktigt allt som Oscar II säger. Han har inte alltid helt rätt.

Här en aning nyare Daimler beställd 1951. Rak 6:a på 4095 cc som 
utvecklade 110 hästar vid 3600 varv. Halvautomatisk 3-växlad låda med
överväxel. Tjänstevikt 2780 kg och registeringsnummer A1.

Den här bilen används faktiskt fortfarande, dock väldigt sparsamt. 
Senast när Victoria och Daniel gifte sig den 19 juni 2010.


En något nyare Cadillac Fleetwod 1969 med reg nr A2 som huvudsakligen
användes av Gustav VI Adolf och Prins Bertil. V8, 7735 cc, 375 hästar vid
4400 varv. Automatlåda och en vikt på 2720 kg. Bilen var utrustad med
en mängd finesser som vi idag betraktar som standardattiraljer som cruise 
control, servostyrning, elhissar och luftkonditionering. Det sistnämnda 
gillade dock inte kungen så den stängdes av. Det blåste för mycket , 
tyckte han. Det blev så prassligt när han skulle läsa tidningen.



Vår nuvarande monarks bilar är tyvärr inte till beskådande.

Lars-Olov fick en varm applåd och vi tågade vidare till Restaurang Il Conte 
på Grevgatan och åt en god middag.

Vi tackar Klasse för ännu en upplevelse och ser redan fram emot nästa. 
För att vi ska kunna gå i ide utan alltför stor abstinens,  har han redan 
förvarnat om att nästa Holmgång blir nedre Kungsholmen kanske också 
med ett besök i Blå Hallen.

                                                                        Vid pennan / Oscar I



1 kommentar:

  1. Oscar I har igen lyckats, lysande kommenterat.
    Tyvärr har det smugit sig in ett fel.
    Hovstaten låter meddela
    Oscar II har aldrig fel

    SvaraRadera